Læringsmål |
Det er målet med faget, at:
- den studerende skal kunne identificere og forklare
grundlæggende begreber indenfor udbudsret i et fagligt korrekt
sprog;
- den studerende skal være i stand til at identificere
udbudsretlige problemstillinger i en case, og strukturere en
analyse, der indeholder de relevante retskilder;
- den studerende skal endvidere kunne løse problemstillingen,
samt diskutere mulige foranstaltninger og sanktioner i det
udbudsretlige håndhævelsessystem;
- den studerende skal kunne forklare forholdet mellem national
ret og EU ret på det udbudsretlige område.
|
Forudsætninger for at deltage i kurset |
Kurset bygger på de obligatoriske juridiske fag
på HA(jur.). Studerende fra andre uddannelser må påregne at yde en
ekstra indsats for at sætte sig ind i juridisk metode. Eventuel
litteratur kan anvises af den fagansvarlige eller af underviseren
på kurset. |
Prøve/delprøver |
Dansk
Udbudsret:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftlig stedprøve på CBS'
computere |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel prøve |
Opgavetype |
Casebesvarelse |
Varighed |
3 timer |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter |
Hjælpemidler |
Med visse hjælpemidler, se nedenfor:
Den studerende må medbringe - USB-stik til upload af noter, bøger og kompendier i
ikke-eksekverbare formater (ingen programstumper, værktøj,
installérbare programmer o. lign.)
- Lommeregner efter eget valg
- I papirformat: Bøger (herunder oversættelsesordbøger),
kompendier og noter
Den studerende har adgang til - Adgang til Canvas
- Adgang til personligt drev (S-drev) på CBS´ netværk
- IT-basispakke
|
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Antallet af eksaminander kan tilsige, at omprøven mest
hensigtsmæssigt afholdes som en mundtlig prøve. Sekretariatet vil
meddele, hvis prøven i stedet afholdes som mundtlig prøve med
deltagelse af bi-eksaminator eller censor.
Reeksamen kan afholdes som mundtlig
prøve, såfremt antallet af eksaminander tilsiger
dette.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Når staten indgår kontrakter med private virksomheder om
levering af varer/ tjenesteydelser eller udførelsen af offentlige
arbejder opstår forskellige juridiske problemstillinger,
udbudsretlige som forvaltningsretlige. Når staten køber ind kan
andre hensyn end effektivitet spille ind, da indkøb kan være et
redskab til at gennemføre politiske målsætninger om fx færre
arbejdsløse, energieffektivitet, regional udvikling eller
innovation. Udbudsreglerne foreskriver grundlæggende principper og
procedurer som det offentlige skal følge når det køber ind på
markedet, for at undgå korruption, favoritisme og protektionisme.
EUF-Traktatens almindelige regler om fri bevægelighed gælder som
udgangspunkt for alle offentlige kontrakter. Derudover gælder
EU's udbudsdirektiver. Der blev i 2014 vedtage nye
udbudsdirektiver i EU med implementeirngsfrist i foråret 2016.
Faget fokuserer på den danske implementering af EU's
udbudsdirektiver, som trådte i kraft 1. januar 2016. Endvidere
behandles det særlige håndhævelsesregime for udbudsretten, der i
Danmark er implementeret bl.a. ved oprettelsen af Klagenævnet for
udbud.
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Forelæsninger med aktiv studenterdeltagelse,
herunder diskussion og fremlæggelse af cases mv. |
Feedback i undervisningen |
feedback gives mundtligt I undervisningen gennem
øvelser, cases, quiz og dialog |
Studenterarbejdstimer |
Forlæsninger |
32 timer |
Forberedelse til forelæsninger |
124 timer |
Eksamensforberedelse |
50 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Litteratur
|
Grith Skovgaard Ølykke, Mette Ohm og Cecilie Fanøe
Pedersen, EU’s udbudsregler – i en dansk kontekst,
DJØF (3. udgave 2022)
Udbudsloven, Traktaterne, EU domme og udvalgete kendelser fra
Klagenævnet for udbud.
|
|