2023/2024 BA-BPSYO2002U Økonomistyring
English Title | |
Management Accounting |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 21-06-2023 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
Ved gennemførelse af dette fag skal den
studerende med ingen eller få uvæsentlige mangler kunne:
|
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Formålet med dette fag er at give de studerende en grundlæggende forståelse for den økonomiske styring af virksomheder og organisationer mere generelt. De studerende vil blandt andet stifte bekendtskab med discipliner som omkostningsestimering, præstationsmåling og budgetlægning og -kontrol. Formålet med faget er videre at opbygge de studerendes kompetencer til at kunne forstå, løse og reflektere over praksisnære udfordringer knyttet til den økonomiske styring af virksomheder og organisationer mere generelt. Hvordan fastsætter man for eksempel prisen på et produkt eller en serviceydelse? Hvordan integrerer man et fokus på virksomhedens finansielle præstation med et socialt og miljømæssigt ansvar? Hvordan designer man et præstationsmålingsinstrument? Og meget mere. Faget vil også sætte fokus på en række psykologiske og adfærdsmæssige problemstillinger knyttet til økonomistyring.
Faget forløber sammenlagt over 12 uger med én tilstedeværelseslektion om ugen og sammenlagt 10 øvelsesgange på dedikerede øvelseshold. Faget starter første gang med en introduktion til selve faget og til fagfeltet økonomistyring. Herefter følger 10 undervisningsgange og 10 øvelsesgange, hvor der vil blive sat fokus på forskellige økonomistyringsdiscipliner. Sidste lektion fokuserer på eksamen og afrunder faget.
Faget tager en pædagogisk tilgang gående på, at det er gennem opgaveløsningen, at de studerende oparbejder deres refleksive kompetencer. Faget vil derfor benytte en lang række opgaver (ca. 40 stk.) baseret på virkelige organisationer. Opgaverne vil skulle løses undervejs til undervisningen i små grupper og vil efterfølgende blive gennemgået i plenum med udgangspunkt i de studerendes egne besvarelser. |
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen tager form af
tilstedeværelsesundervisning, hvor der vil blive lagt vægt på en
kombination af forelæsning med pensumgennemgang, gruppeopgaver,
samt en dialogbaseret opgaveløsning. Opgaverne vil oftest skulle
løses ved brug af Excel, hvorfor der vil være fokus på en langsom
gennemgang af løsningerne. Det forventes, at de studerende har læst
pensum grundigt, inden de møder op.
Undervisningen tager videre form af dedikerede øvelseshold, hvor de studerende i grupper vil skulle løse opgaver, der efterfølgende gennemgås i plenum. Faget har ingen obligatoriske afleveringsopgaver. Øvelsesholdene er tænkt som en hjælp til eksamen samt til at styrke de studerendes forståelse for fagets emner. Opgaverne skal ikke løses på forhånd, men da tiden er begrænset, anbefales det at læse dem grundigt samt at have løst dem delvist inden undervisningen starter. Det anbefales også, at have have opgaverne klar på computeren og Excel åbent. |
||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Feedback på dette fag gives på flere måder. For det første vil der til undervisningen være mulighed for at stille spørgsmål undervejs, og der vil være opgaver, som skal løses i grupper, hvor de studerende kan give hinanden feedback. Underviseren vil videre være til stede og vil kunne hjælpe grupperne, mens de løser opgaverne. For det andet vil alle opgaver blive løst i plenum med udgangspunkt i de studerendes besvarelser. På faget tilbydes videre konsultationsmøder med underviserne, hvilket skal ses som en mulighed for at modtage personlig feedback. Konsultationsmøder er en frivillig ordning. Alle emner kan behandles på disse møder. | ||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Bøger
Artikler
|