English   Danish

2023/2024  DIP-DHDVV8020U  Ledelse og Mennesker

English Title
Leadership and People

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 10 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Diplom
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Min. antal deltagere 35
Max. antal deltagere 50
Studienævn
Studienævnet for HD (2. del)
Kursusansvarlig
  • Frans Bevort - Institut for Organisation (IOA)
Studieadministrationen for HDO:
hdo@cbs.dk
Primære fagområder
  • Organisation/Organisation
Undervisningsformer
  • Blended learning
Sidst opdateret den 21-09-2023

Relevante links

Læringsmål
Viden
• Den studerende skal kunne redegøre for fagområdets teorier og modeller, og forholde sig kritisk og refleksivt til deres anvendelsesmuligheder og begrænsninger
Færdigheder
• Den studerende skal kunne analysere de identificerede empiriske problemstillinger med hjælp af fagområdets teorier og modeller
• Den studerende skal kritisk kunne diskutere sin egen rolle i ledelse af organisering og udvikling af sit personlige lederskab af mennesker i forbindelse med den empiriske undersøgelse og samarbejdet med værtsorganisationen og sin gruppe
• Den studerende skal kunne foreslå og diskutere handlemuligheder i værtsorganisationen ved hjælp af fagområdets teorier og modeller, herunder teorier om aktionsforskning
Kompetencer
• Den studerende skal kunne tilrettelægge og gennemføre en aktionsforskningsbaseret undersøgelse af en relevant empirisk problemstilling inden for fagområdet i en værtsorganisation
• Den studerende skal kunne samarbejde med værtsorganisationen og sin gruppe om at tilrettelægge og gennemføre konkrete interventioner og aktionslæringsprocesser
• Den studerende skal kunne formulere sig fagligt på en klar og konsistent måde såvel mundtligt som skriftligt
Forudsætninger for at deltage i kurset
Dette fag bygger videre på læringen fra HD2 Organisation og Ledelse, 1. og 2. semester, hvorfor tilsvarende viden om organisation og ledelse er en fordel.
Prøve/delprøver
Ledelse og Mennesker:
Prøvens ECTS 10
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om prøveformer.
Individuel eller gruppeprøve Gruppeopgave med mundtligt forsvar i grupper
Antal personer i gruppen 2-5
Omfang af skriftligt produkt Max. 15 sider
Opgavetype Projektrapport
Udlevering af opgave Opgaven formuleres af de studerende selv, se evt. guidelines
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Vinter og Vinter, Uge 2
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Beskrivelse af eksamensforløbet

Eksamen er en gruppeeksamen med mundtligt forsvar i grupper af max 5 studerende. Eksaminationen er 20. min pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse dog max 1. time pr. gruppe.

 

Kursets indhold, forløb og pædagogik

Formålet med specialiseringen

Formålet med Ledelse og Mennesker er at udvikle den studerendes lederskab i samspillet mellem egen person, medarbejdere og så den organisatorisk sammenhæng. Faget skal således styrke den studerendes evne til at arbejde i feltet mellem individ og organisation, og grænserne herimellem.

 

Faget giver teoretisk og praktisk indblik i centrale problemstillinger som ledere møder i arbejdet med mennesker i organisationen. Dette gælder særligt problemstillinger, der møder professionelle ledere og HR, der arbejder med klassiske personalemæssige emneområder som tiltrækning, udvikling, fastholdelse og motivation samt dannelse af relationer mellem mennesker. Faget kommer dertil ind på emner, der vedrører det moderne arbejdsliv og hvad det betyder at have et særligt menneske perspektiv f.eks. i arbejdet med emner som psykisk arbejdsmiljø, nye organiseringsformer, hybridt arbejde, stress, diversitet, ESG, mv. Slutteligt tilbyder faget også udvikling af eget lederskab og personlige kompetencer i arbejdet med strategi, dialog og meningsskabelse, forandring, konflikt, mv.

 

Gennem et Action Research (AR) projekt i en værtsorganisation, skal de studerende i grupper lave teoristøttede interventioner. Formålet med AR projektet er at opnå indsigt i og refleksion over ledelse af mennesker, det moderne arbejdsliv og personligt lederskab på baggrund af fagets pensum.

 

Kursets indhold, forløb og pædagogik

Formålet med specialiseringen er at de studerende lærer at forstå, agere i og facilitere ledelse af menneskelige processer og relationer i organisationer.

 

Specialiseringen foregår over fire workshops på hver to dage:

 

  1. Ledelse af mennesker og meningsdannelse i organisationer
    Emner: Ledelse af mennesker med særlig fokus på Human Ressource Management, sensemaking og enactment
     
  2. Ledelse af organisering og personligt lederskab
    Emner: Adfærdsdesign, motivation, strategi, kultur, organisering
     
  3. Ledelse af interaktioner og relationer
    Emner: Psykisk arbejdsmiljø, tiltrækning og fastholdelse, teams-dynamikker, nye arbejdsformer, hybridt arbejde, teknologi, diversitet, magt og facilitering
     
  4. Ledelse af udvikling og forandring
    Emner: Kompetenceudvikling, læring, distanceledelse og selvledelse, forandring, nye organiseringsformer, kriser, ESG og aktuelle tendenser på arbejdsmarkedet

 

 

Introduktion

Ud over de fire workshops skal de studerende deltage i en 2 timers introduktion, hvor de præsenteres for koblingen mellem modulerne og Action Research. Til introduktionen kigger vi på relevante strategier fra de studerendes egne organisationer samt interview med en relevant person i egen organisation.

 

Action Research

Eksamensformen for specialiseringen er et Action Research projekt der udarbejdes i grupper og forsvares til en mundtlig eksamen. Grupperne sammensættes i starten af specialiseringen.

Beskrivelse af undervisningsformer
Undervisningen er baseret på dialogforelæsninger og case-diskussioner, hvor de anvendte teoretiske tilgange eksemplificeres gennem anvendelse af illustrative cases, rollespil eller simuleringer samt præsentation/​diskussion af konkrete problemstillinger fra deltagernes og eventuelle gæsters virksomheder. Mini-projektarbejdet organiseres som et action-learning projekt.
Feedback i undervisningen
I løbet af faget arbejder de studerende med miniprojekter i grupper. Grupperne får feedback på sit arbejde løbende, af såvel medstuderende som af undervisere. De studerende får også feedback igennem online-diskussioner og online quizzes i løbet af faget.
Studenterarbejdstimer
Forelæsninger 4 x 11,25 timer 45 timer
Action Learning forelæsninger 3 x 3 timer 9 timer
Forberedelse, vejledning, udarbejdelse af miniprojekt og eksamen 246 timer
Yderligere oplysninger

Undervisningstidspunkter/ Vejledende:

  • 25./26. august 2023

  • 22./23. september 2023

  • 27./28. oktober 2023

  • 17./18. november 2023

  • 25. november 2023

 

HD(O) administrationen
Kilevej 14 A
2000 Frederiksberg
hdo@cbs.dk

 

Holdstørrelse:
Der er plads til max 50 på dette hold. Hvis der er for mange tilmeldinger, prioriteres de studerende på HD i Organisation og ledelse først.

Foreløbig litteratur

Bøger

Larsen, Henrik Holt (2010), License to Work, Arbejdslivets tryllestøv eller håndjern? 2. udgave, Forlaget Valmuen, ISBN: 9788788741209.


Guldbrandsen, Klaus (2003): Kompetencekraft - Resultater gennem mennesker, Børsens Forlag 2003, ISBN: 9788775539642. (Selvstændigt Kompendium, da bogen er udgået fra forlaget)


Sverri Hammer og James Høpner (2014): Meningsskabelse, organisering og ledelse- en introduktion til Weicks univers, Samfundslitteratur. ISBN: 9788759317884

 

Stringer E. T. (2014): Action research. Los Angeles: Sage

 

Kompendium med artikler

Sidst opdateret den 21-09-2023