2023/2024 DIP-DHDVV8020U Ledelse og Mennesker
English Title | |
Leadership and People |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 10 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Min. antal deltagere | 35 |
Max. antal deltagere | 50 |
Studienævn |
Studienævnet for HD (2. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Studieadministrationen for HDO:
hdo@cbs.dk |
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 21-09-2023 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
Viden
• Den studerende skal kunne redegøre for fagområdets teorier og modeller, og forholde sig kritisk og refleksivt til deres anvendelsesmuligheder og begrænsninger Færdigheder • Den studerende skal kunne analysere de identificerede empiriske problemstillinger med hjælp af fagområdets teorier og modeller • Den studerende skal kritisk kunne diskutere sin egen rolle i ledelse af organisering og udvikling af sit personlige lederskab af mennesker i forbindelse med den empiriske undersøgelse og samarbejdet med værtsorganisationen og sin gruppe • Den studerende skal kunne foreslå og diskutere handlemuligheder i værtsorganisationen ved hjælp af fagområdets teorier og modeller, herunder teorier om aktionsforskning Kompetencer • Den studerende skal kunne tilrettelægge og gennemføre en aktionsforskningsbaseret undersøgelse af en relevant empirisk problemstilling inden for fagområdet i en værtsorganisation • Den studerende skal kunne samarbejde med værtsorganisationen og sin gruppe om at tilrettelægge og gennemføre konkrete interventioner og aktionslæringsprocesser • Den studerende skal kunne formulere sig fagligt på en klar og konsistent måde såvel mundtligt som skriftligt |
||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||||
Dette fag bygger videre på læringen fra HD2 Organisation og Ledelse, 1. og 2. semester, hvorfor tilsvarende viden om organisation og ledelse er en fordel. | ||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
Formålet med specialiseringen Formålet med Ledelse og Mennesker er at udvikle den studerendes lederskab i samspillet mellem egen person, medarbejdere og så den organisatorisk sammenhæng. Faget skal således styrke den studerendes evne til at arbejde i feltet mellem individ og organisation, og grænserne herimellem.
Faget giver teoretisk og praktisk indblik i centrale problemstillinger som ledere møder i arbejdet med mennesker i organisationen. Dette gælder særligt problemstillinger, der møder professionelle ledere og HR, der arbejder med klassiske personalemæssige emneområder som tiltrækning, udvikling, fastholdelse og motivation samt dannelse af relationer mellem mennesker. Faget kommer dertil ind på emner, der vedrører det moderne arbejdsliv og hvad det betyder at have et særligt menneske perspektiv f.eks. i arbejdet med emner som psykisk arbejdsmiljø, nye organiseringsformer, hybridt arbejde, stress, diversitet, ESG, mv. Slutteligt tilbyder faget også udvikling af eget lederskab og personlige kompetencer i arbejdet med strategi, dialog og meningsskabelse, forandring, konflikt, mv.
Gennem et Action Research (AR) projekt i en værtsorganisation, skal de studerende i grupper lave teoristøttede interventioner. Formålet med AR projektet er at opnå indsigt i og refleksion over ledelse af mennesker, det moderne arbejdsliv og personligt lederskab på baggrund af fagets pensum.
|
||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningen er baseret på dialogforelæsninger og case-diskussioner, hvor de anvendte teoretiske tilgange eksemplificeres gennem anvendelse af illustrative cases, rollespil eller simuleringer samt præsentation/diskussion af konkrete problemstillinger fra deltagernes og eventuelle gæsters virksomheder. Mini-projektarbejdet organiseres som et action-learning projekt. | ||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
I løbet af faget arbejder de studerende med miniprojekter i grupper. Grupperne får feedback på sit arbejde løbende, af såvel medstuderende som af undervisere. De studerende får også feedback igennem online-diskussioner og online quizzes i løbet af faget. | ||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningstidspunkter/ Vejledende:
HD(O) administrationen
Holdstørrelse:
|
||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||||
Bøger Larsen, Henrik Holt (2010), License to Work, Arbejdslivets tryllestøv eller håndjern? 2. udgave, Forlaget Valmuen, ISBN: 9788788741209.
Stringer E. T. (2014): Action research. Los Angeles: Sage
Kompendium med artikler |