2023/2024 KAN-CPSYV1801U Arbejdsliv og fortællinger (online)
English Title | |
Work life and stories |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Efterår, Første quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 50 |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og psykologi,
MSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Evt. spørgsmål skal sendes til Didde Maria Humle dmh.ioa@cbs.dk | |
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 06-02-2023 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | ||||||||||||||||||||||||||
Den studerende skal have bestået 22,5 ECTS indenfor psykologi, HRM og/eller organisation. | ||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven (aktiviteter i undervisningsperioden) | ||||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter der skal godkendes (se § 13 i
studieordningen): 3
Obligatoriske
hjemmeopgaver
De tre obligatoriske aktiviteter bedømmes med godkendt/ikke godkendt, og det er en forudsætning for deltagelse i eksamen, at alle tre er godkendt. Den første aktivitet er en skriftlig opvarmningsopgave. Aktivitet to og tre er del af en peerfeedback proces og er direkte relateret arbejdet med eksamensopgaven. Kurset og de obligatoriske aktiviteter foregår 100 % online og kræver ingen fysisk tilstedeværelse på CBS. Ved ikke godkendt deltagelse i en eller flere obligatoriske aktiviteter eller ved sygdom, vil der være mulighed for at aflevere erstatningsopgaver. |
||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||
Dette kursus tager udgangspunkt i narrativ arbejds-, leldelses- og organisationsforskning. Faget tilbyder de studerende en introduktion til både teoretiske, metodiske og analytiske aspekter af at arbejde med fortællinger i relation til at studere og forstå forskellige arbejds- og organisationspsykologiske fænomener (f.eks. forandring, ledelse, motivation, konflikter, samarbejde og trivsel).
Den narrative forskning har vundet stort indpas siden 1970’erne blandt andet inden for områder som organisationsanalyse, ledelse, meningsskabelse, kommunikation, politik, magt, læring, forandring, identitet og identifikation. Der er tale om et kæmpe felt med mange forskellige grene og tilgange, som henter inspiration fra blandt andet psykologi, sociologi, antropologi og litteraturstudier. På dette kursus læser vi primært tekster fra den del af den narrative organisationsforskning, som fokuserer på samspillet mellem individuelle, kollektive og organisatoriske identitets- og meningskonstruktionsprocesser, som de udspiller sig i den daglige tale og handling i og omkring organisationer. Denne gren af den narrative forskning studerer, hvordan mennesker i deres daglige interaktioner gennem fortællearbejde og -praksis skaber og forhandler mening og identitet i relation til deres arbejdsliv, samt hvordan de mange fortællinger interagerer og udvikles dynamisk på tværs af tid og sted.
I alle sammenhænge og (fortælle)fællesskaber er vi i gang med at skabe mening i forhold til det, der sker omkring os og finde ud af, hvem vi er (som individer, grupper, faggrupper, afdelinger, organisationer osv.), hvad vi gør og hvorfor. Disse dynamiske og sociale processer er relevante at studere, fordi de tilbyder et vindue ind i det organisatoriske liv, som kan skabe forståelse for, hvordan f.eks. forandringsprocesser eller ledelse ser ud i praksis og måske ikke ”virker” efter intentionen. Den organisatoriske historiefortælling er kendetegnet ved et utal af potentielle medfortællere (kunder, medarbejdere, ledere, interesseorganisationer, medier osv.) og foregår i mange forskellige situationer på tværs af tid og sted, hvilket gør den vanskeligt at studere. De tekster, vi læser i løbet af de otte uger, præsenterer blandt andet en række interessante empiriske studier af forskellige fænomener (forandring, fusioner, identitet, vidensarbejde, motivation, ledelse osv.) og tilbyder derudover narrative begreber, tilgange og forståelser, som forhåbentlig kan inspirere de studerende i deres eget teoretiske, metodiske og analytiske arbejde (f.eks. i forhold til specialet).
Centralt for faget er det kreative og ofte vanskelige analytiske arbejde med at kombinere teoretiske begreber, analytiske tilgange og metodiske overvejelser for at studere forskellige organisatoriske fænomener. Viden om og reflektion over, hvordan teori og empiri kombineres for at lave analyse er relevant i forhold til specialeskrivning også for studerende, som ikke benytter narrative tilgange. Derudover er de tilgange, begreber og forståelser, vi arbejder med i løbet af de otte uger, ikke kun relevante i forhold til det akademiske arbejde med at forske eller skrive opgaver. De repræsenterer ligeledes en analytisk tilgang til, forståelse af og viden om det organisatoriske liv, som kan bruges af den reflekterede cand.merc.’er i relation til dennes praksis fremadrettet. Kursuslitteraturen og de forskellige aktiviteter vil forhåbentlig inspirere til en nuanceret forståelse af arbejdslivet, organisering og de processer, man som leder, medarbejder, kollega, konsulent osv. indgår i hver dag. Herunder viden om og en øget forståelse for de mange mulige fortællinger, der er i spil i enhver organisatorisk kontekst, begivenhed eller proces. |
||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||
Dette kursus tilbydes online og strækker sig over en periode på 8 uger. I løbet af de 8 uger har de studerende adgang til: Input fra underviseren (f.eks. online forelæsninger, videoer, tekster, links mm), forskellige læringsredskaber (f.eks. diskussions fora) samt selvgenereret input (f.eks. peer-feedback aktiviteter og gruppearbejde). Online formatet giver stor fleksibilitet og autonomi for den enkelte, men af didaktiske årsager vil underviseren styre forløbet og processen ved at strukturere hver uge ud fra temaer, læsning af tekster fra kursuslitteraturen samt bestemte online aktiviteter og materialer. Således præsenterer underviseren i begyndelsen af hver uge ugens tema og aktiviteter samt deltager i diskussioner, står til rådighed med assistance og besvarer eventuelle spørgsmål løbende under hele forløbet. | ||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||
Forskellige feedback processer vil blive benyttet i løbet af kurset, herunder peer-feedback processer og strukturerede diskussioner af kursets litteratur og temaer. For at styrke den fælles læring deltager underviseren i de forskellige diskussionsfora ved at kommentere udvalgte illustrative svar fra de studerende og/eller lave opsummeringer i forhold til kursets fokus og læringsmål. | ||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||||
Artikler:
Bogkapitler:
Yderligere foreslået (frivillig) læsning:
|