2023/2024 KAN-CSHRO2201U HRM - teori og praksis
English Title | |
HRM - Theory and Practice |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 15 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Første quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand.soc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 29-11-2023 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
Efter at have fulgt faget forventes den
studerende at være i stand til
|
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
’HRM i teori og praksis’ introducerer den studerende til den nyvalgte specialisering, fagområdet Human Resource Management (HRM). Udgangspunktet er, at HRM ikke kun beskæftiger sig med problemstillinger knyttet til individer i en kontekstløs situation, men derimod handler om en strategisk forankret integration af personer og opgaver i en organisatorisk kontekst.
Faget tager afsæt i det fagområde, som er vokset frem siden starten af 1980'erne og som afløste Personnel Management (PM). På den baggrund præsenteres og reflekteres der over de væsentligste forskningsområder og dertil hørende praksisformer inden for HRM.
Faget har en særlig funktion som et refleksivt link fra den
akademiske praksis til den konkrete professionelle praksis og
identitet udøvere af HRM etablerer, når de påtager sig
HRM-roller.
’HRM-cyklussen’ og 'HRM-årshjulet' er dermed fagets praksisnære metaforer, som er forståelsesrammer og pædagogisk strukturer for en akademisk udforskning af teoretiske og kritiske perspektiver på, hvordan HRM-praksis på den ene side fokuserer på ledelse af den menneskelige ressource (indvid og gruppe), og på den anden hvordan den indgår i en strategisk praksis gennem design og praktisk implementering, der er forankret i forretningsstrategien.
|
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Faget veksler mellem forelæsning, casearbejde,
øvelser og præsentationer forestået af holdets studiekredse.
Fagområderne videnskabsteori og personalejura integreres løbende i
faget, således at der fokuseres på at præsentere centrale
argumentationer fra disse fagområder på det tidspunkt i
undervisningen, hvor disse umiddelbart er relevante i forhold til
den HRM-cyklus, der er den røde tråd i fag 1. Linjens team af
undervisere samarbejder derfor på tværs for at sikre sammenhæng og
helhedsforståelse.
Udover dansk, kan undervisningen foregå på svensk, norsk og engelsk. |
||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
Løbende feedback i forbindelse med øvelser og
præsentation af pensum. Feedbacken kan tage form af peer-feedback
og underviserfeedback i plenum.
Der gennemføres en øvelsesgang i slutningen af kurset, hvor den studerende vil modtage gruppefeedback og modtage feedback fra underviser |
||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
Køret udbydes første gang i efteråret 2022. |
||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||
1) Elektronisk kompendium med forskningsbaserede
tidsskriftsartikler, der gøres tilgængelige i fagets arbejdsrum i
Learn.
|