2024/2025 DIP-D1FMO5008U Økonomisk teori og organisationsdesign
English Title | |
Organisational Economics |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår, Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (1. del)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 15-05-2024 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
Efter at have fulgt faget skal den studerende
kunne:
|
||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
Kernen i faget ’Økonomisk teori og organisationsdesign’ omhandler virksomhedens organisationsdesign med afsæt i en eksplicit antagelse om et modsætningsforhold mellem virksomhedens og den ansattes nytte (det såkaldte agentproblem). Udbyttet af faget består i at den studerende - ved at kunne analysere agentproblemet - vil være i stand til at opstille en økonomisk, teoretisk funderet organisatorisk arkitektur bestående af tre koordinerede systemer; a) et system for uddelegering af beslutningsrettigheder, b) et system for måling af performance, samt c) et system for belønning/straf.
Indholdsmæssigt stifter de studerende gennem case-arbejde kendskab til bl.a. organisatoriske bæredygtigheds-overvejelser mhp. på konkret udfærdigelse af designvalg, der håndterer og brobygger mellem samfundsmæssige optimeringsudfordringer og entreprenante tiltag, der skal strukturere disse udfordringer.
Både teoretisk og gennem case-mæssige illustrationer fra pensum samt ved at inddrage de studerendes egne erfaringer diskuteres og håndteres centrale økonomiske begreber som konkurrence og organisatorisk effektivitet som forudsætning for deltagelse i samt løsning af samfundsmæssige udfordringer, som virksomhederne skal medvirke til at løse. Kurset håndterer ligeledes intraorganisatoriske, etiske problemstillinger og dilemmaer (f.eks. personlig integritet vs. individuel indkomst/bonus) og angiver konkrete handlingsanvisninger til håndtering af disse.
Pædagogisk er faget struktureret i 9 moduler. Disse består af en dialogbaseret forelæsning, case-baseret gruppearbejde og en afsluttende syntese.
Indhold:
|
||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
Undervisningen udbydes både på on-campus-, hybrid- og onlinehold. | ||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
De studerende modtager løbende feedback i forbindelse med undervisning. | ||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
Pensum er både på engelsk og dansk. Lærebogen, cases og PP er pensum. |