2024/2025 DIP-D1FMO5008U Økonomisk teori og organisationsdesign
| English Title | |
| Organisational Economics |
Kursusinformation |
|
| Sprog | Dansk |
| Kursets ECTS | 5 ECTS |
| Type | Obligatorisk |
| Niveau | Diplom |
| Varighed | Et semester |
| Starttidspunkt | Efterår, Forår |
| Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
| Studienævn |
Studienævnet for HD (1. del)
|
| Uddannelse | Det erhvervsøkonomiske diplomstudium, 1.del |
| Kursusansvarlig | |
|
|
| Primære fagområder | |
|
|
| Undervisningsformer | |
|
|
| Sidst opdateret den 18-11-2024 | |
Relevante links |
| Læringsmål | ||||||||||||||||||||||
Efter at have fulgt faget skal den studerende
kunne:
|
||||||||||||||||||||||
| Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
| Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||
|
Kernen i faget ’Økonomisk teori og organisationsdesign’ omhandler virksomhedens organisationsdesign med afsæt i en eksplicit antagelse om et modsætningsforhold mellem virksomhedens og den ansattes nytte (det såkaldte agentproblem). Udbyttet af faget består i at den studerende - ved at kunne analysere agentproblemet - vil være i stand til at opstille en økonomisk, teoretisk funderet organisatorisk arkitektur bestående af tre koordinerede systemer; a) et system for uddelegering af beslutningsrettigheder, b) et system for måling af performance, samt c) et system for belønning/straf.
Indholdsmæssigt stifter de studerende gennem case-arbejde kendskab til bl.a. organisatoriske bæredygtigheds-overvejelser mhp. på konkret udfærdigelse af designvalg, der håndterer og brobygger mellem samfundsmæssige optimeringsudfordringer og entreprenante tiltag, der skal strukturere disse udfordringer.
Både teoretisk og gennem case-mæssige illustrationer fra pensum samt ved at inddrage de studerendes egne erfaringer diskuteres og håndteres centrale økonomiske begreber som konkurrence og organisatorisk effektivitet som forudsætning for deltagelse i samt løsning af samfundsmæssige udfordringer, som virksomhederne skal medvirke til at løse. Kurset håndterer ligeledes intraorganisatoriske, etiske problemstillinger og dilemmaer (f.eks. personlig integritet vs. individuel indkomst/bonus) og angiver konkrete handlingsanvisninger til håndtering af disse.
Pædagogisk er faget struktureret i 9 moduler. Disse består af en dialogbaseret forelæsning, case-baseret gruppearbejde og en afsluttende syntese.
Indhold:
|
||||||||||||||||||||||
| Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||
| Undervisningen udbydes både på on-campus-, hybrid- og onlinehold. | ||||||||||||||||||||||
| Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||
| De studerende modtager løbende feedback i forbindelse med undervisning. | ||||||||||||||||||||||
| Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||
| Yderligere oplysninger | ||||||||||||||||||||||
|
Pensum er både på engelsk og dansk. Lærebogen, cases og PP er pensum. |
||||||||||||||||||||||