English   Danish

2025/2026  BA-BKOMO2008U  Marketing

English Title
Marketing

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Starttidspunkt Forår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for Service og markeder
Kursusansvarlig
  • Richard Gyrd-Jones - Institut for Afsætningsøkonomi (AØ)
  • Tilde Heding - Institut for Afsætningsøkonomi (AØ)
Primære fagområder
  • Markedsføring/Marketing
Undervisningsformer
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 23-06-2025

Relevante links

Læringsmål
For at bestå prøven skal den studerende kunne:
  • Beskrive og forklare marketings rolle I business I dag. Herunder forklare centrale begreber som segmentering og marketing mix
  • Reflektere over og analysere fagets teori og litteratur samt syntetisere forskellige perspektiver med henblik på at vurdere en løsning frem for en anden
  • Kritisk vurdere et marketingproblem og dertil relaterede strategiske muligheder
  • Demonstrere evnen til at anvende fagets teorier, modeller og litteratur i praksis
  • Udarbejde markedsorienterede strategiske løsninger med realistisk økonomisk forståelse, ved brug af fagets pensum
  • Indsamle og anvende primære og/eller sekundære data til brug for analysen
  • Anvende akademiske standarder i deres skriftlige produkt
Prøve/delprøver
Marketing:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Skriftlig stedprøve på CBS' computere
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 4 timer
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Sommer
Hjælpemidler Alle skriftlige og alle elektroniske hjælpemidler, herunder internetadgang
Læs nærmere her om hvilke hjælpemidler de studerende må medbringe og har adgang til : Hjælpemidler og IT-pakker
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Antallet af eksaminander kan tilsige, at omprøven mest hensigtsmæssigt afholdes som en mundtlig prøve. Sekretariatet vil meddele, hvis prøven i stedet afholdes som mundtlig prøve med deltagelse af bi-eksaminator eller censor.
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Marketing er den funktion i virksomheden, der binder de interne processer med markedet. På den ene side kræver effektiv marketing en dyb forståelse for markedet: Dens aktører, dens dynamik og dens logikker. På den anden side skal marketingsaktiviteter forankres i en dyb forståelse for virksomhedens værdikæden og business model. Marketing binder disse to elementer til at skaber, kommunikere og levere værdi til markedet. 

 

Faget introducerer de studerende til marketingstankegang og dens relevans i produktions- og servicevirksomheder og organisationer. Faget giver de studerende mulighed for at danne en forståelse for, hvad det vil sige at være markedsorienteret og dens konsekvenser internt og eksternt i i virksomheden. I dette fag undersøger og anvender vi marketingsværktøjskassen til forskellige cases for at opbygge en dyb forståelse for relevansen af en markedsforståelse, og hvordan man gør det i praksis. 

 

Undervisningen er bygget op omkring følgende faglige moduler, som indeholder centrale afsætningsøkonomiske problemstillinger: 

 

  • I: Generel introduktion: Marketingkonceptets indhold og udvikling, virksomheden og omverdenen, problemidentifikation, problemløsningsmetoder. 
  • II: Situationsanalyse: Intern analyse, forskellen på B2B og B2C, marked og konkurrenter, makroanalyse, dataindsamling, SWOT-analyse 
  • III: Målsætninger og strategi: Markedspositioner, strategier (herunder målsætninger), segmenteringsværktøjer og positionering 
  • IV: International markedsføring: Forskellige modeller for internationalisering, indtrængning på internationale markeder og interkulturel markedsføring 
  • V: Værdiskabelse gennem marketing mix (produkt, pris og placering): Produktstrategier herunder produkt/service/digitale produkter, produkters levetid, pris- og distributionsstrategier 
  • VI: Værdiskabelse gennem kommunikation: Kommunikationsstrategi, brands og branding, on- og offline markedsføring og medieplanlægning, medietyper og brand aktivering og evaluering af markedsføringsindsatsen.
Forskningsbaseret undervisning
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
  • Klassisk og grundlæggende teori
  • Ny teori
  • Metodologi
  • Modeller
  • Cases
Forskningslignende aktiviteter
  • Dataindsamling
  • Analyse
  • Diskussion, kritisk refleksion, modelarbejde
  • Peer review inklusiv Peer-to-peer
Beskrivelse af undervisningsformer
Undervisning er multimodalt, da den kombinerer oversigtsforelæsninger i plenum med øvelser og case- gennemgange på opdelte øvelseshold og afsluttende plenum.

Fordeling mellem oversigtsforelæsninger, øvelser, diskussioner og præsentation varierer fra gang til gang afhængig af det pædagogiske mål for hver session.
Feedback i undervisningen
De studerende er inddelt i mindre grupper, som fremlægger for og opponerer mod hinanden. Denne proces modereres af øvelsesunderviseren, der løbende giver feedback til den fremlæggende gruppe, den opponerende gruppe samt ift. input fra de øvrige studerende på øvelsesholdet. Formålet med opponentgrupperne er at give de studerende peer-feedback
Studenterarbejdstimer
Forelæsninger 38 timer
Øvelsestimer 10 timer
Forberedelse og eksamen 160 timer
I alt 208 timer
Foreløbig litteratur

Andersen, O. E., Faarup, P. K., & Hollensen, S. (2022). Moderne markedsføring. Hans Reitzels Forlag. 

 

 

Sidst opdateret den 23-06-2025