2025/2026 BA-BKOMO2504U Medier og dataficering
English Title | |
Media and Datafication |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 15 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for Service og markeder
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 23-06-2025 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||||||
For at bestå prøven skal den studerende kunne:
|
||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||||||
Faget giver de studerende indblik i centrale diskussioner inden for forskning i medier og dataficering.
De studerende introduceres for klassiske teorier om medier og deres logikker, som fortsat gør sig gældende, samt nyere litteratur om digitale medier og data. På baggrund af disse perspektiver giver faget de studerende teoretiske og analytiske tilgange til at undersøge kommunikative problemstillinger i en digital mediekontekst.
Medier, data og digitalisering bliver på kurset behandlet indenfor en humanistisk og samfundsfaglig kontekst, og faget inddrager bl.a. klassiske tekster fra en medievidenskabelig tradition samt videnskabssociologiske og kritiske perspektiver på kommunikation og medier. Således bidrager faget til de studerendes forudsætninger for at kunne arbejde strategisk og ansvarligt med organisationers kommunikation og brug af medier og data. |
||||||||||||||||||||||||||||
Forskningsbaseret undervisning | ||||||||||||||||||||||||||||
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
Forskningslignende aktiviteter
|
||||||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||||||
Faget omfatter en forelæsningsrække, en holdøvelsesrække og projektworkshops. Det er først og fremmest holdøvelsesundervisningen og workshops, der er grundlæggende dialogisk og studenterorienteret og forudsætter i endnu højere grad de studerendes aktive forberedelse og deltagelse. | ||||||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||||||
1) Underviser og studerende diskuterer løbende de
studerendes individuelle bidrag i øvelsestimerne.
2) De studerende holder oplæg i grupper på øvelsesholdene og får derefter feedback af underviser og medstuderende. 3) De studerende modtager vejledning i forbindelse med deres eksamensprojekter. |
||||||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||||||
|