English   Danish

2025/2026  BA-BKOMO2504U  Medier og dataficering

English Title
Media and Datafication

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 15 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for Service og markeder
Kursusansvarlig
  • Julie Uldam - Institut for Ledelse, Samfund og Kommunikation (MSC)
  • Mads Bødker - Institut for Digitalisering (DIGI)
Primære fagområder
  • CSR og bæredygtighed/CSR and sustainability
  • Informationsteknologi/Information technology
  • Kommunikation/Communication
Undervisningsformer
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 23-06-2025

Relevante links

Læringsmål
For at bestå prøven skal den studerende kunne:
  • demonstrere overblik over og forståelse af kommunikations- og medieteorier
  • analysere hvordan medier og dataficering både udvider og begrænser organisationers strategiske råderum, troværdighed og legitimitet
  • anvende teorier, begreber, og modeller fra kommunikations- og medieforskningen til at analysere en kommunikations- og/eller dataficeringsproblemstilling i / om en konkret organisation
  • analysere en selvvalgt empirisk case ved at koble viden om organisation, medier og dataficering med selvindsamlet empiri
  • reflektere kritisk over kommunikations- og medieteorier i forhold til virksomhedersværdiskabelse, både økonomisk og samfundsmæssigt
  • identificere hvordan organisationer kan bruge medier og kommunikationsdata til løsninger af vor tids store samfundsmæssige udfordringer såsom bæredygtighed
Prøve/delprøver
Medier og dataficering:
Prøvens ECTS 15
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om prøveformer.
Individuel eller gruppeprøve Gruppeopgave med mundtligt forsvar i grupper
Antal personer i gruppen 3-4
Omfang af skriftligt produkt Max. 20 sider
Opgavetype Projektrapport
Udlevering af opgave Opgaven stilles i undervisningen
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
15 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Vinter
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Beskrivelse af eksamensforløbet

Der sættes en afleveringsfrist for projektet af studiesekretariatet, men arbejdet med projektet kan påbegyndes når som helst inden for denne dato. 

 
Projektet, der analyserer en problemstilling inden for fagets pensum vha. en selvvalgt case-organisation og som sammen med pensum danner udgangspunkt for den mundtlige prøve.

  

Projektet indgår i bedømmelsesgrundlaget. Ved bedømmelsen af prøven indgår den studerendes stave- og formuleringsevne i bedømmelsesgrundlaget. Bedømmelsen er udtryk for en helhedsvurdering af den skriftlige og mundtlige præstation. 

Kursets indhold, forløb og pædagogik

Faget giver de studerende indblik i centrale diskussioner inden for forskning i medier og dataficering.

 

De studerende introduceres for klassiske teorier om medier og deres logikker, som fortsat gør sig gældende, samt nyere litteratur om digitale medier og data. På baggrund af disse perspektiver giver faget de studerende teoretiske og analytiske tilgange til at undersøge kommunikative problemstillinger i en digital mediekontekst.  

 

Medier, data og digitalisering bliver på kurset behandlet indenfor en humanistisk og samfundsfaglig kontekst, og faget inddrager bl.a. klassiske tekster fra en medievidenskabelig tradition samt videnskabssociologiske og kritiske perspektiver på kommunikation og medier. Således bidrager faget til de studerendes forudsætninger for at kunne arbejde strategisk og ansvarligt med organisationers kommunikation og brug af medier og data.  

Forskningsbaseret undervisning
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
  • Klassisk og grundlæggende teori
  • Ny teori
  • Undervisers egen forskning
  • Metodologi
Forskningslignende aktiviteter
  • Dataindsamling
  • Analyse
  • Diskussion, kritisk refleksion, modelarbejde
  • Studerende udfører selvstændige forskningslignende aktiviteter under vejledning
Beskrivelse af undervisningsformer
Faget omfatter en forelæsningsrække, en holdøvelsesrække og projektworkshops. Det er først og fremmest holdøvelsesundervisningen og workshops, der er grundlæggende dialogisk og studenterorienteret og forudsætter i endnu højere grad de studerendes aktive forberedelse og deltagelse.
Feedback i undervisningen
1) Underviser og studerende diskuterer løbende de studerendes individuelle bidrag i øvelsestimerne.
2) De studerende holder oplæg i grupper på øvelsesholdene og får derefter feedback af underviser og medstuderende.
3) De studerende modtager vejledning i forbindelse med deres eksamensprojekter.
Studenterarbejdstimer
Forelæsninger 24 timer
Øvelsestimer 30 timer
Workshops 30 timer
Forberedelse og eksamen 342 timer
I alt 416 timer
Sidst opdateret den 23-06-2025