Læringsmål |
- redegøre for teorier om projekter og projektledelse og
diskutere teorierne i forhold til empiriske eksempler
- foretage en kritisk vurdering af forskellige teorier om
projekter fra pensum, alene og i forhold til andre teorier om
projekter i pensum
- anvende teori til at redegøre for og sammenligne forskellige
typer af projekter og deres forskellige samarbejds- og midlertidige
organisatoriskeudfordringer
- anvende teori til at analysere og diskutere udfordringer og
muligheder ved at håndtere og evaluere projekter med forskellige
typer af usikkerheder og kompleksiteter
- anvende teori til at analysere og diskutere dilemmaer med at
udvikle og integrere viden i projekter
- formulere sig fagligt i et klart og korrekt
sprog
|
Prøve/delprøver |
Grundlæggende
projektledelse:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om
prøveformer. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel mundtlig prøve på baggrund af
gruppeopgave |
Antal personer i gruppen |
4-5 |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
|
Projektrapporten skrives som en gruppeopgave og
behandler en selvvalgt case og udarbejdes ud fra et katalog af
emner. Nærmere specifikation af projektrapporten, dets indhold og
form angives i separat dokument, som gøres tilgængeligt på Canvas.
Skulle gruppen på grund af naturligt frafald fx udmeldelser være
færre studerende, behøver gruppen ikke søge dispensation for nedsat
gruppeantal. |
Opgavetype |
Projektrapport |
Udlevering af opgave |
Opgaven stilles i undervisningen |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Vinter |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Har den studerende deltaget i
udarbejdelsen af gruppens projektrapport til den ordinære eksamen,
men været syg ved den mundtlige prøve, afvikles sygeprøven på
baggrund af genindlevering af den oprindelige rapport.
Hvis den studerende ikke har deltaget i udarbejdelsen af rapporten
på grund af sygdom eller anden årsag, kan den studerende deltage i
den mundtlige sygeprøve, hvis vedkommende inden for en nærmere
fastsat frist indleverer en individuelt udarbejdet rapport (samme
prøveform og omfangskrav som ved ordinær prøve).
Har den studerende deltaget i udarbejdelsen af rapporten til den
ordinære eksamen, men ikke bestået ved den mundtlige prøve,
afvikles omprøven normalt på basis af genindlevering af den
oprindelige rapport. Den studerende kan dog vælge at indlevere en
ny individuelt udarbejdet rapport på max 10 sider.
NB. Det skal tydeligt fremgå på forsiden om projektrapporten er
identisk med det indleverede til den ordinære eksamen eller et nyt
produkt.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Den mundtlige eksamen foregår som en dialog over jeres rapport
og teorier fra pensum. Det betyder, at du kan lægge ud med et
oplæg (maks. 3 minutter), fx om de centrale
spørgsmål, teorivalg i rapporten og alternative
teorier fra pensum at perspektivere jeres resultat i
rapporten med. Herefter træder eksaminator ind i dialogen med såvel
interne som eksterne vinkler (ca. 12 minutter). En intern
vinkel betyder, at rapporten diskuteres i lyset af de teorier
eller analyser, den indeholder. En ekstern vinkel betyder, at
alternative teorier og analyser fra pensum diskuteres, f.eks. at
teorier stilles op mod hinanden, eller at forskellige typer af
projekterer, diskuteres grundet i pensum eller jeres
case. Læringsmålene guider dialogen. Herefter vil eksaminator
bruge ca. 5 minutter på votering og give en kort feedback.
Den studerende må meget gerne medbringe sin rapport i
papirformat. Det er ikke tilladte at bruge digitale
værktøj, så som en computer/smartphone/ipad etc.,
under eksamen. Det er tilladte at medbringe noter til sin
præsentation, men bagefter præsentationen så skal
studerendes noter ikke bruges.
Eksaminator eksaminerer på engelsk, dansk eller svensk, men den
studerende har mulighed for at vælge selv at svare på enten dansk,
norsk, svensk eller
engelsk.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Velkommen til projekternes verden! Vi lever i en verden, hvor
meget arbejde udføres gennem projekter, såsom at skabe nye broer,
mobiltelefoner, filmer og forskellige kampagner. Projekter
implementeres for at skabe noget nyt inden for en begrænset
tidsperiode. Projekternes midlertidige karakter stiller dem særlige
udfordringer, som vi udforsker i dette kursus.
VI fokuserer specifikt på fem temaer som hver har sine specielle
udfordringer når det kommer til at lede og organisere arbejde
gennem projekter. De fem temaer er: (1) Projekt mål og visioner,
(2) mennesker i og omkring projektet, (3) usikkerheder og
kompleksiteter i projektprocessen, (4) vidensintegration og læring
i projekter, (5) forskellige perspektiver på projekt succes.
Faget giver de studerende analytiske værktøjer (aka teorier
og projektledelsesværktøjer), som gør det muligt at forstå
projekters og projektledelse evne samt at håndtere de
mange praktiske hensyn, udfordringer og dilemmaer, som opstår
undervejs.
Undervisningsforløbet sker som blended-learning og er bygget op
omkring tre relaterede elementer.
1. Det første element består af forelæsninger baseret på fagets
litteratur. Forelæsningerne præsenterer forskellige vinkler på
projekt og projektledelse.
2. Det andet element består af øvelser hvilke fokuserer
på studerendes aktiv læring i at forstå
litteratur, vha. teoriøvelser, case baserede diskussioner og
applicere projektledelsesværktøjer til at planlægge
deres egen coursework project.
3. Det tredje element er projektrapporten, som de
studerende arbejder med i projektgrupper. Grupperne får
feedback på sin rapport i kursets workshops. Et centralt
element i projektrapporten er at analysere et selvvalgt
case, der omhandler projektledelse i praksis, ved hjælp af fagets
litteratur.
|
Forskningsbaseret undervisning |
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
- Klassisk og grundlæggende teori
- Ny teori
- Undervisers egen forskning
Forskningslignende aktiviteter
- Udvikling af forskningsspørgsmål
- Dataindsamling
- Analyse
- Diskussion, kritisk refleksion, modelarbejde
- Peer review inklusiv Peer-to-peer
|
Beskrivelse af undervisningsformer |
Forelæsninger, casebaseret undervisning,
mundtlige oplæg, online øvelser, workshops og gruppearbejde.
Sproget i undervisningen kan veksle mellem dansk, svensk og
engelsk. |
Feedback i undervisningen |
Feedback til studerende sker i forbindelse med
mundtlige og skriftlige præsentationer i workshop og øvelseshold.
Derudover analyserer og drøfter de studerende egne og
medstuderendes cases i grupper og relaterer til de præsenterede
teorier. |
Studenterarbejdstimer |
Lektioner 1-15 |
43 timer |
Forberedelse lektioner |
81 timer |
Arbejde med projektrapport |
85 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Information om literatur findes på Canvas.
|