English   Danish

2025/2026  BA-BPROO1002U  Grundlæggende projektledelse

English Title
Fundamentals of Project Management

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for Generel ledelse
Kursusansvarlig
  • Sofia Pemsel - Institut for Organisation (IOA)
Primære fagområder
  • Organisation/Organisation
  • Projekt- og forandringsledelse/Project and change management
Undervisningsformer
  • Blended learning
Sidst opdateret den 04-06-2025

Relevante links

Læringsmål
  • redegøre for teorier om projekter og projektledelse og diskutere teorierne i forhold til empiriske eksempler
  • foretage en kritisk vurdering af forskellige teorier om projekter fra pensum, alene og i forhold til andre teorier om projekter i pensum
  • anvende teori til at redegøre for og sammenligne forskellige typer af projekter og deres forskellige samarbejds- og midlertidige organisatoriskeudfordringer
  • anvende teori til at analysere og diskutere udfordringer og muligheder ved at håndtere og evaluere projekter med forskellige typer af usikkerheder og kompleksiteter
  • anvende teori til at analysere og diskutere dilemmaer med at udvikle og integrere viden i projekter
  • formulere sig fagligt i et klart og korrekt sprog
Prøve/delprøver
Grundlæggende projektledelse:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om prøveformer.
Individuel eller gruppeprøve Individuel mundtlig prøve på baggrund af gruppeopgave
Antal personer i gruppen 4-5
Omfang af skriftligt produkt Max. 10 sider
Projektrapporten skrives som en gruppeopgave og behandler en selvvalgt case og udarbejdes ud fra et katalog af emner. Nærmere specifikation af projektrapporten, dets indhold og form angives i separat dokument, som gøres tilgængeligt på Canvas.

Skulle gruppen på grund af naturligt frafald fx udmeldelser være færre studerende, behøver gruppen ikke søge dispensation for nedsat gruppeantal.
Opgavetype Projektrapport
Udlevering af opgave Opgaven stilles i undervisningen
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Vinter
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Har den studerende deltaget i udarbejdelsen af gruppens projektrapport til den ordinære eksamen, men været syg ved den mundtlige prøve, afvikles sygeprøven på baggrund af genindlevering af den oprindelige rapport.

Hvis den studerende ikke har deltaget i udarbejdelsen af rapporten på grund af sygdom eller anden årsag, kan den studerende deltage i den mundtlige sygeprøve, hvis vedkommende inden for en nærmere fastsat frist indleverer en individuelt udarbejdet rapport (samme prøveform og omfangskrav som ved ordinær prøve).

Har den studerende deltaget i udarbejdelsen af rapporten til den ordinære eksamen, men ikke bestået ved den mundtlige prøve, afvikles omprøven normalt på basis af genindlevering af den oprindelige rapport. Den studerende kan dog vælge at indlevere en ny individuelt udarbejdet rapport på max 10 sider.

NB. Det skal tydeligt fremgå på forsiden om projektrapporten er identisk med det indleverede til den ordinære eksamen eller et nyt produkt.
Beskrivelse af eksamensforløbet

Den mundtlige eksamen foregår som en dialog over jeres rapport og teorier fra pensum. Det betyder, at du kan lægge ud med et oplæg (maks. 3 minutter), fx om de centrale spørgsmål, teorivalg i rapporten og alternative teorier fra pensum at perspektivere jeres resultat i rapporten med. Herefter træder eksaminator ind i dialogen med såvel interne som eksterne vinkler (ca. 12 minutter). En intern vinkel betyder, at rapporten diskuteres i lyset af de teorier eller analyser, den indeholder. En ekstern vinkel betyder, at alternative teorier og analyser fra pensum diskuteres, f.eks. at teorier stilles op mod hinanden, eller at forskellige typer af projekterer, diskuteres grundet i pensum eller jeres case. Læringsmålene guider dialogen. Herefter vil eksaminator bruge ca. 5 minutter på votering og give en kort feedback.

 

Den studerende må meget gerne medbringe sin rapport i papirformat. Det er ikke tilladte at bruge digitale værktøj, så som en computer/smartphone/ipad etc., under eksamen. Det er tilladte at medbringe noter til sin præsentation, men bagefter præsentationen så skal studerendes noter ikke bruges.

 

Eksaminator eksaminerer på engelsk, dansk eller svensk, men den studerende har mulighed for at vælge selv at svare på enten dansk, norsk, svensk eller engelsk.

Kursets indhold, forløb og pædagogik

Velkommen til projekternes verden! Vi lever i en verden, hvor meget arbejde udføres gennem projekter, såsom at skabe nye broer, mobiltelefoner, filmer og forskellige kampagner. Projekter implementeres for at skabe noget nyt inden for en begrænset tidsperiode. Projekternes midlertidige karakter stiller dem særlige udfordringer, som vi udforsker i dette kursus.

VI fokuserer specifikt på fem temaer som hver har sine specielle udfordringer når det kommer til at lede og organisere arbejde gennem projekter. De fem temaer er: (1) Projekt mål og visioner, (2) mennesker i og omkring projektet, (3) usikkerheder og kompleksiteter i projektprocessen, (4) vidensintegration og læring i projekter, (5) forskellige perspektiver på projekt succes.

Faget giver de studerende analytiske værktøjer (aka teorier og projektledelsesværktøjer), som gør det muligt at forstå projekters og projektledelse evne samt at håndtere de mange praktiske hensyn, udfordringer og dilemmaer, som opstår undervejs.

Undervisningsforløbet sker som blended-learning og er bygget op omkring tre relaterede elementer.

1. Det første element består af forelæsninger baseret på fagets litteratur. Forelæsningerne præsenterer forskellige vinkler på projekt og projektledelse. 

2. Det andet element består af øvelser hvilke fokuserer på studerendes aktiv læring i at forstå litteratur, vha. teoriøvelser, case baserede diskussioner og applicere projektledelsesværktøjer til at planlægge deres egen coursework project. 

3. Det tredje element er projektrapporten, som de studerende arbejder med i projektgrupper. Grupperne får feedback på sin rapport i kursets workshops. Et centralt element i projektrapporten er at analysere et selvvalgt case, der omhandler projektledelse i praksis, ved hjælp af fagets litteratur.

Forskningsbaseret undervisning
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
  • Klassisk og grundlæggende teori
  • Ny teori
  • Undervisers egen forskning
Forskningslignende aktiviteter
  • Udvikling af forskningsspørgsmål
  • Dataindsamling
  • Analyse
  • Diskussion, kritisk refleksion, modelarbejde
  • Peer review inklusiv Peer-to-peer
Beskrivelse af undervisningsformer
Forelæsninger, casebaseret undervisning, mundtlige oplæg, online øvelser, workshops og gruppearbejde.

Sproget i undervisningen kan veksle mellem dansk, svensk og engelsk.
Feedback i undervisningen
Feedback til studerende sker i forbindelse med mundtlige og skriftlige præsentationer i workshop og øvelseshold. Derudover analyserer og drøfter de studerende egne og medstuderendes cases i grupper og relaterer til de præsenterede teorier.
Studenterarbejdstimer
Lektioner 1-15 43 timer
Forberedelse lektioner 81 timer
Arbejde med projektrapport 85 timer
Foreløbig litteratur

Information om literatur findes på Canvas.


 

Sidst opdateret den 04-06-2025