2025/2026 BA-BPSYO2002U Økonomistyring
English Title | |
Management Accounting |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for professioner
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Undervisningsformer | |
|
|
Sidst opdateret den 25-06-2025 |
Relevante links |
Læringsmål | ||||||||||||||||||||||||
Ved gennemførelse af dette fag skal den
studerende med ingen eller få uvæsentlige mangler kunne:
|
||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | ||||||||||||||||||||||||
Formålet med dette fag er at give de studerende en grundlæggende forståelse af den økonomiske styring i virksomheder og andre organisationer. De studerende vil blive introduceret til en række centrale discipliner inden for økonomistyring, såsom rentabilitetsanalyser, budgettering og præstationsmåling. Fagets formål er desuden at udvikle de studerendes kompetencer til at forstå, løse og reflektere over praktiske udfordringer inden for økonomistyring. De studerende vil f.eks. skulle forholde sig til at fastsætte prisen på et produkt, vurdere relevansen af specifikke præstationsmål samt integrere finansielle mål med sociale og miljømæssige hensyn. Faget sætter endelig fokus på de psykologiske og adfærdsmæssige aspekter af økonomistyring, f.eks. hvordan brugen af økonomistyringsinformation påvirker medarbejderes præstation på arbejdspladsen.
Faget strækker sig over 12 undervisningsuger med én tilstedeværelseslektion om ugen samt sammenlagt 10 øvelsesgange på hvert af to øvelseshold. Forløbet indledes med en introduktion til faget og en forventningsafstemning. Herefter følger 10 lektioner og 10 øvelsesgange med fokus på forskellige økonomistyringsdiscipliner. Den sidste lektion afrunder faget og forbereder de studerende til eksamen.
Faget bygger på en pædagogisk tilgang, hvor opgaveløsning spiller en central rolle i udviklingen af de studerendes refleksive kompetencer. På tværs af forelæsninger og øvelseshold vil de studerende derfor arbejde med en lang række opgaver baseret på virkelige organisationer. Opgaverne er struktureret på samme måde som den endelige eksamensopgave og kan dermed benyttes som forberedelsesmateriale. |
||||||||||||||||||||||||
Forskningsbaseret undervisning | ||||||||||||||||||||||||
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På
dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og
forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
Forskningslignende aktiviteter
|
||||||||||||||||||||||||
Beskrivelse af undervisningsformer | ||||||||||||||||||||||||
Undervisningen tager form af
tilstedeværelsesundervisning og har fokus på pensumgennemgang,
opgaveløsning og diskussion. Øvelsesholdene understøtter
forelæsningerne ved at gå i dybden med mere komplekse opgaver inden
for de temaer, der blev behandlet i forelæsningen.
De studerende forventes at have forberedt sig inden forelæsningerne ved at læse relevant materiale samt at have forsøgt at løse opgaverne inden øvelsesholdene. Faget har ingen obligatoriske afleveringer eller delprøver. |
||||||||||||||||||||||||
Feedback i undervisningen | ||||||||||||||||||||||||
Feedback gives på flere måder. For det første vil
de studerende løbende have mulighed for at stille spørgsmål og
dermed modtage feedback på de emner, de selv bringer op. De
studerende vil også have mulighed for at stille spørgsmål til
opgaverne samt sparre med hinanden, da der til forelæsningerne vil
blive givet tid til at løse opgaverne i grupper. Opgaverne
gennemgås afslutningsvist i plenum, hvor alle studerende får
mulighed for at modtage feedback på deres arbejde.
Der tilbydes desuden individuelle konsultationssamtaler med underviseren til de studerende, der måtte ønske dette. Disse møder er frivillige og skal bookes på forhånd. Alle emner kan tages op i forbindelse med disse samtaler. Afslutningsvis vil alle øvelsesopgaver, både fra forelæsninger og øvelseshold, have detaljerede vejledende løsninger, som giver de studerende mulighed for at vurdere deres egen præstation. De studerende kan også anvende disse løsninger til at give feedback på hinandens arbejde og bruge dem som grundlag for diskussion. |
||||||||||||||||||||||||
Studenterarbejdstimer | ||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | ||||||||||||||||||||||||
Bøger
Artikler
|