English   Danish

2025/2026  DIP-DSAMO2401U  Seminarrække i Strategisk salg og marketing

English Title
Seminar in Strategic Sales and Marketing

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Diplom
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HD (2. del)
Kursusansvarlig
  • Claus Varnes - Institut for Afsætningsøkonomi (AØ)
  • Jeanette Willert - Institut for Regnskab (RR)
Studieadministrator for HDSM:
Simone Madsen
Mail: hdsm@cbs.dk
Primære fagområder
  • Driftsøkonomi/Managerial economics
  • Markedsføring/Marketing
  • Strategi/Strategy
Undervisningsformer
  • Tilstedeværelsesundervisning
Sidst opdateret den 12-05-2025

Relevante links

Læringsmål
De studerende skal opnå en teoretisk velfunderet forståelse for én eller flere faglige problemstillinger inden for rammerne af HD2 Strategisk Salg og Marketing´ fagfelt. Dette skal opnås ved, at de studerende udarbejder et teoretisk litteratur review, hvorved de studerende ud fra teoretisk og akademisk litteratur opnår en dybere forståelse og refleksion af grundlæggende forhold og definitioner samt muligheder og begrænsninger af relevante teorier, modeller eller metoder.

Den studerende skal udvikle en kompetence i at skrive et teoretisk fonderet litteratur review over en eller flere udvalgte teorier, modeller eller metoder Den studerende skal kunne forholde sig kritisk til de i seminaret udarbejdede analyser og definitioner.

Endelig skal seminaret udvikle den studerendes evne til at foretage større sammenhængende faglige analyser på et akademisk grundlag som en træning til det senere afgangsprojekt.
Forudsætninger for at deltage i kurset
Faget udgør et progressivt forløb, hvorfor der gælder følgende forudsætning for tilmelding til Seminarrækken:

Den studerende har været udprøvet eller er tilmeldt prøverne i de obligatoriske fag (Driftsoptimering, Data og kundeindsigt i teori og praksis, Markedsforståelse og kundebehov, Moderne salgsledelse), men har ikke nødvendigvis bestået alle prøver.
Prøve/delprøver
Seminarrække i Strategisk salg og marketing:
Prøvens ECTS 5
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation, jf. også studieordningens regler om prøveformer.
Individuel eller gruppeprøve Individuel prøve
Omfang af skriftligt produkt Max. 30 sider
Omfanget af det skriftlige produkt afhænger af antallet af personer i gruppen således:
2 personer: Maksimalt 20 sider
3 personer: Maksimalt 25 sider
4 Personer: Maksimalt 30 sider
Opgavetype Seminaropgave
Udlevering af opgave Opgaven formuleres af de studerende selv, se evt. guidelines
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Vinter, Ordinær seminar eksamen i december i uge 50/51.

Syge- omprøve slut februar / start marts
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Ved syge-/omprøven skrives der seminar i et givet obligatorisk fag i et givent emne. Der kan ikke skrives videre på et seminar, som ikke bestået ved ordinær eksamen. Yderligere information bliver offentliggjort efter den ordinære eksamen.
Beskrivelse af eksamensforløbet

Seminargruppen skal: 

  • Skrive og aflevere et seminar på op til 30 sider 
  • Mundtligt individuelt forsvare i deres eget seminar 
  • Gruppen eksamineres på samme dag 

 

 

Kursets indhold, forløb og pædagogik

Der kan skrives seminar i de obligatoriske fag på HD2 Strategisk Salg og Marketing.


Det er en forudsætning for at skrive seminar i et givet fag, at man som studerende har været til eksamen eller som minimum er tilmeldt eksamen i faget. Seminargrupperne vælger inden for hvilket fag, de ønsker at skrive, ud fra et "først til mølle" princip, idet der i alle fag er begrænsninger mht., hvor mange grupper, der kan skrive seminar. De fagansvarlige fra de obligatoriske fag præsenterer forslag til faglige emner, men det er seminargrupperne der selv vælger og formulerer det endelige faglige emne inden for det fag, som de skriver seminar i. Emnet skal godkendes af den fagansvarlige for faget.

 

Seminarrækken starter med 3 lektioner, hvor den fagansvarlige underviser bl.a. perspektiverer mulige faglige temaer, der kan skrives indenfor samt redegør for de faglige og metodiske krav, der stilles til seminaret. Herudover har opstartseansen til formål at sikre, at de studerende danner grupper på 2 - 4 personer, således at alle studerende er placeret i en seminargruppe inden undervisningen slutter denne aften. Endelig skal opstartsseancen sikre, at grupperne under vejledning påbegynder processen med at udabejde en emneformulering.

 

Når seminargruppen har fået godkendt sit emne tildeles en vejleder og 2 timers vejledning. Vejledningen er primært tiltænkt begyndelsen af skriveprocessen, hvor problemformulering skal udarbejdes og disponeringen af seminaret samt litteratursøgning skal afklares. Der kan dog også ske vejledning ved udvalgte problemstillinger senere i skriveprocessen. 

 

Bedømmelsen gives som en karakter efter 7-trinsskalaen. Der er tale om en helhedsbedømmelse hvori indgår: 
•    Det skriftlige seminar 
•    Individuelt mundligt forsvar af gruppens seminar 

 

Det skriftlige seminar indgår med betydelig vægt i helhedsbedømmelsen.

 

Der gives individuel karakter til seminargruppens medlemmer.

 

Forskningsbaseret undervisning
CBS’ uddannelser og undervisning er forskningsbaseret. På dette fag indgår følgende typer af forskningsbaseret viden og forskningslignende aktiviteter:
Forskningsbaseret viden
  • Klassisk og grundlæggende teori
  • Modeller
Forskningslignende aktiviteter
  • Dataindsamling
Beskrivelse af undervisningsformer
Opstartslektioner dialogbaseret
Individuel vejledning af seminargrupper.
Dialogbaseret diskussion i forbindelse med forsvar af eget seminar.
Feedback i undervisningen
Mundtlig feedback gives på baggrund det skriftlige seminar samt mundtlige forsvar.

Der gives endvidere individuel feedback i form af den vejledning, som tilbydes ved udarbejdelsen af seminarets skriftlige del.
Studenterarbejdstimer
Udarbejdelse af seminarets skriftlige del 120 timer
Eksamen og forberedelse 20 timer
Yderligere oplysninger

Efterår 2025

Tilmelding til seminar med valg af fagområde: Foråret 2025

Intro til seminarrække men valg af seminaremne: Uge 37

Mundtlig eksamination: Uge 50/51


 

Sidst opdateret den 12-05-2025